Egon Kulhánek: Pro herce by mělo jednou být ctí v Karlíně hrát

Jak vás magistrát oslovil?

Oslovil mě stejně jako další vytipované kandidáty, vypracoval jsem projekt dalšího směřování divadla a o něm jsme diskutovali. Svoji představu jsem prezentoval nejen radnímu pro kulturu Igoru Němcovi, ale i radě hlavního města Prahy.

Počítáte s generální rekonstrukcí? Kdy se soubor vrátí do Karlína?

Jsem přesvědčen, že v radě magistrátu převládá názor, že generální rekonstrukce financovaná magistrátem je jediné správné řešení současného stavu. Všechna ostatní řešení hrozí zánikem divadla v Karlíně. Do konce února předloží Igor Němec radě návrh na vypsání nového výběrové řízení na rekonstrukci. Nějaký čas zabere řízení i lhůty, ve kterých se neúspěšní mohou odvolat. Hypotetický odhad předání divadla do stavby je září či říjen.

Současné dispozice Karlína nevyhovují podmínkám pro uvádění některých muzikálů. Plánujete nějaké speciální úpravy?

Nazval bych to spíš dobrým divadelním zázemím. Karlín byl původně varietním divadlem, takže nemá adekvátní parametry, zadní nebo boční pódium. Boční jeviště nejsou technicky řešitelná, ale zadní ano, a o to budu bojovat. Pak se tu bude lépe dělat divadlo s velkým D.

Kam by mělo divadlo směřovat?

Na mě, mé vrstevníky a troufám si tvrdit, že i na většinu odborné veřejnosti divadlo působilo trochu jako plné pavučin. Chtěl bych je vymést. Nechci shazovat to dobré, co se zde urodilo, rád bych na to navázal. Pro herce by jednou v budoucnosti mělo být ctí v Karlíně hrát.

Nicméně váš předchůdce se může vykázat mnohými úspěchy, vyvedl divadlo z návštěvnické i repertoárové krize… 

To je pravda, ale je třeba uvědomit si jednu věc: před rokem 1989 byl Karlín ve velmi dobré pozici, částečně i proto, že chyběla konkurence. Pak přišel předchůdce pana Županiče, ředitel Pospíšil, který divadlo dovedl téměř ke krachu. Županič scénu vrátil do parametrů, ve kterých dříve byla. Tyto zásluhy mu nikdo neupírá, za ně má můj obdiv.

Jak bude vypadat repertoár?

To je věc dlouhodobé taktiky, kterou ještě nechci zveřejnit. Zatím si dáváme krátkodobé dramaturgické cíle, ten první je uvést svěží dílko, které přiláká diváky. To bude již anoncovaná zbrusu nová premiéra West Side Story v říjnu.

Bude uměleckým šéfem Petr Novotný?

Zatím jsme se sešli jen jednou po mém jmenování, musíme ještě důkladně probrat naše představy o tom, co očekáváme od funkce uměleckého šéfa. Věřím, že dospějeme k dohodě, ale nyní jsme v jednání. Jednal jsem i s Janem Ježkem, kterého jsem chtěl obsadit do funkce šéfa operety. Pak mi došlo, že dělit soubor není rozumné. Navíc příspěvková organizace má kvótu zaměstnanců a ta je momentálně plná. Jediné, co nechci udělat, je neuvážené rozhodnutí.

Magistrát si vás vybral proto, abyste zlepšil ekonomické výsledky divadla. Čím začnete?

Nejprve provádím analýzu peněz, které od nás odtékají. Divadlo musí nejprve hledat rezervy u sebe, potom řešit, aby přišlo více diváků. Nezříkám se ani sponzoringu.

Plánujete změny v souboru?

Pro mě je na prvním místě divák, na druhém soubor. Budou-li u nás spokojení diváci, pak pod mým vedením bude spokojen i soubor. Obráceně to bohužel nejde.

 

Mladá fronta DNES – http://www.idnes.cz/