Myslím, že jsme fakt dobří

Samochvála smrdí, říká se, ale když já to nahlas neřeknu, tak už asi nikdo. Kromě toho – že jsme fakt dobří, tím myslím město Prahu, její obyvatele, tým svých spolupracovníků z radnice, výtvarníka Federica Díaze a firmu Celtic, a také mého dlouholetého asistenta Karla Nováka.

Kliknutím fotografii zvětšíte Ti všichni způsobili, že „…v oblasti turistických prezentací je Praha nejlepší na světě“, řečeno slovy Václava Novotného, ředitele Pražské informační služby. A já z toho mám prostě velkou radost.

Praha se jako turisticky zajímavé město prezentuje na nejrůznějších veletrzích cestovního ruchu (což mám já na starosti – potud ta sebechvála). Vytvořili jsme pro ten účel výstavní stánek, který už letos objezdil šest mezinárodních veletrhů. Na třech z nich se vyhlašovala soutěž o nejlepší prezentaci. Všechny tři soutěže jsme vyhráli. Naposledy to byla první cena za nejlepší stánek na veletrhu World Travel Market (WTM) 2003 v Londýně. Mezi světovými veletrhy cestovního ruchu je to vskutku „Premier League“.

Veletržní prezentace přišla město na dva miliony korun. A co z toho, kromě diplomů? Takové vítězství v první lize přináší mnoho dobrého pro hlavní město. Kliknutím fotografii zvětšítePočet přenocování návštěvníků z Velké Británie v Praze v letošním prvním pololetí vzrostl meziročně o polovinu. Irčané zde strávili jedenapůlkrát více nocí, než loni. V případě návštěvníků z USA tento ukazatel stoupl o čtvrtinu, podobně jako u Austrálie a Nového Zélandu. Přes Prahu cestuje většina turistů do dalších míst naší republiky.

Podle průzkumu provedeného renomovaným britským odborným časopisem Travel Magazine mezi svými čtenáři je Praha třetí nejnavštěvovanější víkendovou destinací v Evropě. Před ní jsou Paříž a Barcelona, ale už ne například Řím, Benátky, ani Berlín nebo Vídeň, Antverpy či Nice. Exaktní údaje o počtu přenocování pak Prahu činí sedmým nejnavštěvovanějším městem v Evropě.

Celkový počet přenocování zahraničních návštěvníků hlavního města ČR se ročně pohybuje kolem osmi milionů. Tak tomu bude i letos, jak naznačují výsledky prvního semestru. Po loňských povodních, kdy se tento údaj snížil na 6,5 milionu, se Praze velmi rychle podařilo obnovit důvěru turistů. Každý z návštěvníků zde průměrně utratí 4 tisíce korun denně. A teď jde o to, aby se tady cítil dobře. Aby se sem vracel i se svou rodinou a přáteli. To už je ale většinou v „pravomoci“ zdejších hoteliérů, restauratérů, taxikářů, průvodců, policistů, umělců, galeristů… Já vím, já vím: i magistrátu, „last but not least“.