Metro potopili

Před více než čtyřmi lety se nám v Praze potopilo metro. Podobnost s legendárním Titanikem se nabízí. Pod vodou se ocitla vlajková loď městské hromadné dopravy. Odolná atomovému ohni. Připravená na průlomovou vlnu. Na vodní vlnu tak vysokou, jaká do Prahy dosud nikdy nedorazila, a doufejme, že ani nedorazí. Také v metru by bylo možno točit hollywoodské scény – spouštění ocelových vrat, zavírání tlakových uzávěrů, prchající zaměstnance údržby a především nekonečné množství vody. Něco se zjevně nepovedlo. A následovala logická otázka: Může někdo za zatopení metra v roce 2002? Lidé z metra? Primátor Prahy? Ministři? Vláda? Někdo jiný? Nikdo?

Původní šetření policie bylo v roce 2003 uzavřeno s tím, že hlavní příčinou zatopení byly stavební závady z doby výstavby a následné údržby metra. Nepodařilo se zjistit odpovědné osoby.

Tento závěr nebyl zas tak úplně nepodložený – policie i státní zástupci v Praze věc rozhodně nepodcenili a shromáždili množství svědeckých výpovědí, fotodokumentací a posudků. Nejvyšší státní zastupitelství však chtělo mít ještě jasněji. Před Vánocemi 2003 bylo nařízeno provedení kontroly této skončené věci a v mojí kanceláři se postupně navršil obsáhlý spis. Z přiloženého CD jsem si stokrát pustil průběh zatopení metra. Přečetl jsem spoustu výpovědí. Bylo zřejmé, že šetření bude úplné teprve po doplnění, a to ve třech směrech: zda byly správné manipulace na vltavské kaskádě, zda někdo nezpůsobil pozdní uzavření tlakových uzávěrů a zda skutečně nelze dohledat viníky stavebních závad.

Šetření bylo skutečně podrobně doplněno. V závěru loňského roku pak policejní orgán svým usnesením věc opět odložil. Bylo zjištěno, že ke včasným manipulacím na vltavské kaskádě chyběla dostatečně včasná předpověď. Taková, jaké zatím nejsme schopni u nás ani v cizině. Za významné považuji, že jde o závěr zcela nezávislého odborníka na hydrologii a vodní hospodářství. Včasnější uzavření metra a zejména jeho včasné utěsnění by konečnému zaplavení nezabránilo. Příčinou zaplavení byly totiž stavební závady. A ke stavebním závadám skutečně neexistuje dokumentace ani potřební svědkové.

Na první pohled jde o neúspěch. Nevnímám to tak. Státní zástupce není lovec lidí. Úspěchem může být i zjištění, že lidé na vltavské kaskádě udělali maximum možného. Že to tvrdí na vládě nezávislý odborník. Z předpisů pro provoz metra i pro krizové řízení je současně zřejmé, že pražský primátor rozhodně neodpovídal za to, zda a kdy bude uzavřeno metro. Černý Petr tak zůstal bývalým hrdinům i nehrdinům socialistické práce, kteří zdili to, co se mělo betonovat, a betonovali to, co se mělo nejprve armovat. To se týká i neúspěšných ucpávačů tisíců kabelových průchodek. Tyto pachatele se zjistit nepodařilo. Metro je opravené. Katastrofa vyčpěla. Z informace na první stránku se stala bezvýznamná zprávička. Kdeže je pozornost médií… Inu – voda ji vzala.

 

Lumír Crha, MF Dnes – MF Dnes